min lillebror visar ingen respekt för kristi lidande

"Dymmelonsdagen, onsdagen före påsk, då påskfriden inleddes. Namnet kommer av att metallkläpparna i kyrkklockorna denna dag ersattes av trästavar, dymblar, för att ge en så dämpad klang som möjligt, en markering av att det var stilla veckan och att långfredagen var i antågande.


Traditionen med dämpad musik under stilla veckan har levt vidare in i moderna tider. I kyrkor är musiken vanligvis dämpad (piano-mezzo-piano som riktlinje) under påsken. I USA har den kristna rockscenen tagit till sig traditionen genom att öva, eller upppträda, med dämpade instrument eller instrument från Rock Band, Guitar Hero m fl, under påskveckan som ett tecken på respekt för Kristi lidande. Det är även vanligt att musiken sänks en halvton och framförs disharmoniskt av samma skäl."



jag sitter 4 rum bort från min lillebrors rum. jag hör inte tvn. tvn är i samma rum som mig.
basen i hans musik låter som världskrig lite (eller så som det låter i skräckfilmer & världarnas krig)
 alla väggar liksom silar bort musiken dessutom, så det är bara basen man hör.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0